21 March 2013

Faye White : Thanks for everything

Faye White receiving bouquet of flowers from Vic Akers
Segala-galanya telah dijangka setahun yang lalu namun apabila ianya benar-benar berlaku ianya masih menyedihkan. Kapten pasukan Arsenal Ladies, Faye White akhirnya mengumumkan persaraannya daripada bola sepak selepas sekian lama teka teki mengenai kariernya bersama Arsenal Ladies sejak mengumumkan persaraannya di pentas antarabangsa.

Faye telah memilih sehari sebelum perlawanan pembukaan musim Arsenal Ladies menentang ASD Torres di peringkat suku akhir Champions League untuk mengumumkan persaraannya. Ianya telah dibalas pasukan Arsenal dengan kemenangan 3-1 ke atas ASD Torres di hadapan Faye White yang duduk menyaksikan perlawanan di tepi padang selepas diberikan penghargaan sebelum perlawanan bermula.

Faye White has serious knee injuries in the last few years
Disebalik khabar angin beliau membuat keputusan untuk bersara kerana kehadiran Lukas pada bulan Oktober lalu, Faye pantas menafikannya dengan menegaskan beliau tiada masalah untuk menyeimbangkan karier bola sepaknya dan menjaga anak lelakinya pada masa yang sama dengan rakan sepasukannya, Katie Chapman menjadi contoh terbaik.

Faye telah menegaskan beliau membuat keputusan untuk bersara selepas kecederaan lutut yang dialaminya masih lagi menghantuinya dan telah menghancurkan terus harapannya untuk kembali beraksi selepas menyedari keadaan lututnya selepas kembali cergas daripada 'maternity leave' memaksanya membuat keputusan untuk bersara pada usia 35 tahun selepas karier selama 16 tahun yang berjaya di Arsenal Ladies.

Faye White with her last trophy as Arsenal Ladies captain
Selepas mengumumkan persaraannya bersama-sama pasukan England selepas mengumumkan dirinya menantikan cahaya mata pertama, pengurus Arsenal, Arsene Wenger tidak menyembunyikan sokongannya kepada Faye untuk kembali beraksi bersama Arsenal Ladies. Ianya sendiri diakui Faye bahawa beliau belum bersedia untuk menamatkan kariernya bersama Arsenal Ladies. Namun kecederaan lututnya akhirnya memaksa beliau untuk membuat keputusan sukar tersebut.

Perlawanan terakhir Faye White sebagai kapten pasukan hadir pada perlawanan terakhir musim FA WSL 2011 di mana Arsenal Ladies menjulang trofi FA WSL buat kali pertama yang juga kejuaraan terakhir yang dijulang Faye White sebagai kapten pasukan Arsenal Ladies sebelum membuat kemunculan terakhirnya menentang Liverpool pada 18 Mac 2012.

Faye White spend most of her career playing under Vic Akers
'She was a born leader. She had a great attitude and was, and still is, a great role model for the women's game. I think we'll have to go a long way to find another player similar to her. She was one of my best signings ever. She captained the team magnificently and always showed great attitude. She's a great person too.' -Vic Akers-

Faye White has won over 31 trophies with Arsenal Ladies
Keputusan Faye White untuk bersara telah menyaksikan sejumlah 31 trofi telah dimenanganinya dengan 4 kemenangan double, 2 kemenangan treble dan paling menakjubkan kejuaraan quadruple pada tahun 2007 di mana Faye kembali tepat pada masanya daripada kecederaan untuk menjulang 4 trofi yang dimenangi pasukannya pada musim tersebut.

Faye yang kini akan kekal di Arsenal sebagai duta Arsenal Ladies, telah memenangi segala kejuaraan bersama-sama Arsenal Ladies. Walaupun tempoh karier bermainnya telah berakhir, Faye dilihat akan tetap sibuk dengan tugas sebagai duta UEFA Women's Champions League 2013 dan juga sebagai pengulas bola sepak wanita di ESPN dan BBC.

Thanks for everything Faye White. From being such a great role model to such a great captain. You're an inspiring player. And you're truly a Arsenal Ladies legend. They way you lead the team and they way you love the club from the very first day. You deserve every success and credit for everything you do for the love of women's football.

0 comments:

Post a Comment