23 May 2011

Arsenal Ladies won their 11th FA Cup!!

Arsenal membalas denda kekalahan 2-1 mereka ke atas Everton pada final musim lalu setelah berjaya menundukkan Bristol Academy 2-0 di final FA Cup musim ini untuk memastikan mereka menjulang piala FA ke 11 mereka di dalam sejarah penubuhan Arsenal Ladies dan dalam masa yang sama juga membuktikan yang Arsenal Ladies masih lagi mendominasi England..

Arsenal Ladies yang masih segar dengan keputusan seri 2-2 dengan Bristol pada perlawanan liga mengetahui mereka tidak boleh melakukan sebarang kesilapan sekali lagi.. Namun bagi pasukan yang diketuai Katie Chapman ini mereka cukup menyedarinya dan semangat untuk memenangi Piala ini semakin membuak-buak setelah mereka semua tidak mahu lagi merasai keperitan tewas pada final..

Arsenal melangkah pada pentas final ini tanpa khidmat dua pemain berpengalaman iaitu Faye White merangkap kapten pasukan dan Jayne Ludlow merangkap penolong kapten pasukan akibat kecederaan serius.. Namun kedua-dua pemain penting Arsenal ini berada di bangku simpanan untuk memberikan dorongan kepada pemain-pemain Arsenal Ladies yang lain..

Arsenal Ladies mendahului perlawanan seawal minit ke-15 menerusi a fine solo effort daripada Kim Little.. 15 minit selepas itu Julie Fleeting menjustifikasikan mengapa beliau merupakan penyerang prolifik Arsenal Ladies selepas menanduk cantik gol kedua pasukannya untuk membenarkan Ladies menjulang Piala FA ke-11 mereka..

Kemenangan ini merupakan piala kedua Laura Harvey sebagai pengurus Arsenal Ladies dan yang pertama untuk musim penuh pertamanya sebagai pengurus Arsenal Ladies.. Ini juga merupakan final Piala FA keduanya sebagai pengurus Arsenal dan lebih manis kemenangan ini dilakarkan di tempat kelahirannya dan dihadapan keluarga dan rakan-rakannya..

Sementara itu Kim Little yang di nobatkan sebagai pemain terbaik perlawanan telah diberikan pujian melambung daripada pengurus pasukannya selepas impak pemain dari Scotland ini telah membantu Arsenal Ladies membawa pulang kembali Piala FA ke Boreham Wood.. "Her goal sums her up. Kim is talented, she is world class.."

"Some of the football she can play is frightening.. I think that is summed up by the way she took her goal.." Itulah yang dikatakan pengurus pasukannya tentang Little.. Atikah turut mengakuinya kerana Kim Little cukup mengkagumkan dan hakikat beliau masih muda dan mempunyai bakat yang cukup besar.. Wonder when she gonna be chosen as Women's Player Of The Year cause she well deserves it..

Pada perlawanan ini kelibat Ivan Gazidis turut kelihatan dan kameraman Arsenal berjaya menangkap gambar Gazidis mengucapkan tahniah kepada barisan pemain Arsenal Ladies yang memenangi piala FA kesebelas mereka.. Anyway well-well what we have here.. Ada apa-apa ke penjaga gol Ladies iaitu Emma Byrne dengan Ivan Gazidis nie?? Haha.. Selain Gazidis beberapa pemain pasukan utama Arsenal seperti Jack Wilshere dan kapten pasukan Cesc Fabregas turut memberikan sokongan kepada pasukan Ladies..

Apa-apa pun tahniah kepada barisan pemain Arsenal Ladies yang menjulang piala pertama mereka musim ini dan menjulang piala FA ke-11 mereka dan membawa pulang kembali Piala FA ke Boreham Wood iaitu tempat di mana ianya sepatutnya berada.. Atikah akan postkan gambar-gambar kegembiraan pemain Ladies meraikan kejayaan mereka..


0 comments:

Post a Comment