19 December 2012

On The Spot : Nico Yennaris

Minggu ketiga December On The Spot akan menyaksikan seorang lagi pemain daripada pasukan akademi yang sering mengetuk pintu skuad utama. Selepas Atikah memperkenalkan Ignasi Miquel pada bulan lepas, bulan ini akan menyaksikan Atikah memperkenalkan para peminat Arsenal dengan pemain bek kanan dan juga pemain tengah, Nico Yennaris.

Nicholas Harry Yennaris dilahirkan pada 24 Mei 1993 di Leytonstone, London, England. Yennaris menyertai akademi pasukan seawal usia 7 tahun lagi pada tahun 2001 dan menandatangani kontrak professionalnya pada Julai 2010 dan kemudiannya membuat debutnya bersama pasukan utama pada 25 Oktober 2011 pada perlawanan Piala Carling bertemu Bolton.

Pada 15 Januari 2012 Yennaris membuat debutnya di Piala FA semasa menentang Leeds United sebelum masuk mengantikan Johan Djourou pada 22 Januari untuk debutnya di EPL pada perlawanan menentang Manchester United. 12 tahun selepas menjadi maskot Arsenal pada perlawanan menentang Coventry City, Yennaris mencipta sejarah apabila kemudiannya turun beraksi menentang Coventry pada perlawanan Piala Capital One yang juga merupakan kali pertama Yennaris beraksi di bahagian tengah bersama skuad utama.

Pernah dipinjamkan seketika ke Notts County melalui perjanjian pinjaman kecemasan, Nico Yennaris telah beraksi dalam 2 perlawanan untuk Notts County sebelum masalah kesihatan memendekkan tempohnya bersama Notts County. Yennaris yang menandatangani kontrak lanjutan bersama Arsenal pada 1 Ogos yang lalu merupakan kapten pasukan U-19 Arsenal yang beraksi di NextGen Series.

Yennaris merupakan peminat Arsenal sejak kecil lagi turut menyertai Arsenal pada jelajah pra-musim di Asia selepas sembuh sepenuhnya daripada 'glandular fever' yang dialaminya semasa menyertai Notts County secara pinjaman. Walaupun aksi di pasukan utama dilihat agak terhad, kemampuan Yennaris jelas mengembirakan para peminat. 

Yennaris yang cukup versatil dan tidak kisah sama ada bermain di posisi bek kanan ataupun di bahagian tengah dilihat akan menjadi pemain akademi seterusnya yang berjaya menyerap masuk ke dalam skuad utama. Dengan persaingan yang agak sengit di posisi bek kanan dan bahagian tengah, Yennaris pastinya mengetahui beliau perlu berkerja dengan lebih keras untuk diserapkan ke dalam pasukan utama dan juga paling penting mengelakkan daripada sebarang kecederaan yang dilihat sedikit sebanyak membantutkan perkembangannya. 

'I like Nico because he has 100 per cent focus, good physical qualities, good intelligence, good reading of the game and personality. He is a guy who, believe me, will make a big career. He has what it takes to be always better, his whole career will improve because he has the mental abilities of somebody who is suited to the top level.' -Arsene Wenger-

0 comments:

Post a Comment