26 December 2012

On The Spot : Dennis Bergkamp

Untuk slot ini bulan lepas, Atikah bercerita tentang Mr. Arsenal. Kali ini Atikah akan bercerita pula dengan pemain yang suatu ketika dahulu pernah menyarung jersi nombor 10 Arsenal dan turut dikenali sebagai non flying Dutchman kerana ketakutannya untuk menaiki kapal terbang. Atikah pasti ramai yang dipat meneka dengan tepat siapakan pemain ini.
Dennis Nicolaas Bergkamp yang dilahirkan di Amsterdam, Belanda pada 10 Mei 1969 menyertai Arsenal daripada Inter Milan pada Jun 1995 dengan yuran perpindahan sebanyak 7.5 juta pound yang merupakan rekod perpindahan Arsenal ketika itu dan juga menjadi pemain pertama yang ditandatangani Bruce Rioch.

Dennis Bergkamp memulakan kariernya di Ajax seawal usia 11 tahun lagi sebelum diberikan debut oleh Johan Cyruff. Selepas bermain dalam 239 perlawanan dan menjaringkan sejumlah 122 gol untuk Ajax serta memenangi 1 kejuaraan Eredivisie, 2 Piala KNVB, 1 Piala UEFA dan 1 Piala European Cup Winner, Bergkamp menyertai Inter menerusi perpindahan sebanyak 7.1 juta pound.

Disebalik memenangi Piala UEFA pada musim pertamanya, Bergkamp tidak mempunyai tempoh yang baik di Itali. Kehadiran pemilik baru telah menyaksikan masa depan Bergkamp tidak menentu walaupun menjaringkan 30 gol daripada 81 pernampilan untuk Inter. Selepas 2 tahun, Bergkamp akhirnya berhijrah dengan menyertai Arsenal.

Bergkamp bagaimanapun pada mulanya menghadapi kesulitan dengan melalui 7 perlawanan pertamanya tanpa gol sebelum meledak 2 gol semasa menentang Southampton pada perlawanan kelapannya. Bergkamp mengakhiri musim pertamanya di Arsenal dengan 11 gol daripada 33 perlawanan liga dan telah membantu Arsenal menduduki tempat kelima untuk slot ke Piala UEFA selepas menjaringkan gol kemenangan pada perlawanan terakhir musim menentang Bolton.

Pada September 1996 Arsene Wenger telah dilantik menjadi pengurus pasukan dan itu telah menjadi titik permulaan karier Bergkamp di Arsenal. Bergkamp kemudiannya menjaringkan 12 gol daripada 29 perlawanan dalam musim pertamanya di bawah bimbingan Arsene Wenger dan telah membantu pasukan menduduki tempat ketiga liga hanya untuk terlepas aksi Eropah melalui perbezaan gol.

Musim ketiganya di Arsenal telah menyaksikan Bergkamp membantu Arsenal memenangi Liga dan Piala FA walaupun pada bulan Disember ramai orang telah menutup peluang Arsenal untuk memenangi kejuaraan liga. Namun Bergkamp terlepas final Piala FA selepas mengalami kecederaan hamstring pada penghujung bulan April.

22 gol yang dijaringkan Bergkamp daripada 40 perlawanan dikesemua kejohanan termasuk hat-trick pertamanya pada perlawanan menentang Leicester City. Musim 1997/1998 tersebut juga menyaksikan Bergkamp dinamakan sebagai PFA Player Of The Year untuk menjadi pemain asing kedua yang berjaya memenanginya.

Selepas Piala Dunia 1998, Bergkamp sekali lagi mempunyai musim yang produktif bersama Arsenal hanya untuk menyaksikan Arsenal menamatkan musim tanpa sebarang kejuaraan. Musim berikutnya menyaksikan masa depan Bergkamp menjadi tanda tanya selepas perpindahan Marc Overmars dan Emmanuel Petit. Bergkamp kemudiannya menandatangani kontrak lanjutan pada Disember 2000 untuk terus kekal di Arsenal.

Kehadiran Thierry Henry dan Sylvain Wiltord pada musim 2000/2001 telah menyaksikan peranan Bergkamp semakin bekurangan di Arsenal di mana Arsenal sekali lagi menamatkan musim di tempat kedua buat kali ketiga berturut-turut. Musim seterusnya telah menyaksikan Bergkamp sekali lagi menjadi faktor penting kejayaan double Arsenal.

Pada 4 Januari 2003, Bergkamp meledak gol ke-100nya untuk Arsenal semasa menentang Oxford United. Walaupun gagal mempertahankan kejuaraan liga, Arsenal bagaimanapun mempertahankan Piala FA mereka. Pada 20 Julai 2003 pada usia 34 tahun, Bergkamp menandatangani kontrak lanjutan 1 tahun bersama Arsenal dan musim berikutnya terbukti begitu menakjubkan.

Arsenal menamatkan kempen liga musim 2003/2004 dengan tanpa sebarang kekalahan. Pada penghujung musim, Bergkamp sekali lagi kekal komited dengan Arsenal dengan musim berikutnya menyaksikan Arsenal memenangi Piala FA. Disebalik usianya yang mencecah 36 tahun, Bergkamp sekali lagi menandatangani kontrak lanjutan satu tahun selepas para peminat memintanya untuk kekal untuk satu tahun lagi pada perlawanan terakhir musim 2004/2005 di Highbury.

Musim 2005/2006 telah menjadi musim terakhir Dennis Bergkamp di Arsenal. Bergkamp begitu hampir mengakhiri kariernya di Arsenal dengan menjulang Champions League namun Arsenal tewas 2-1 di tangan Barcelona walaupun mendahului perlawanan. Bergkamp telah menamatkan kariernya di Arsenal dengan 423 penampilan dan menjaringkan 120 gol untuk berada di tempat ke-10 senarai penjaring terbanyak kelab.

Ianya jelas satu pencapaian yang menakjubkan untuk seorang pemain yang sering beraksi di belakang penyerang utama dan bukanlah seorang pemain yang selalui menjaringkan gol menerusi 'tap in'. Untuk menghormati karier Bergkamp di Arsenal selama 11 tahun, Arsenal telah membuat perlawanan testimoni untuk lagenda Arsenal ini di stadium yang baru dibuka, Emirates Stadium pada 22 Julai 2006. Seterusnya menutup karier sukses Bergkamp di Arsenal di mana Bergkamp memenangi 3 kejuaraan EPL, 4 Piala FA dan 3 Piala Komuniti.

Karier Bergkamp di Arsenal telah menyaksikan Bergkamp telah diletakkan di English Football Hall of Fame. Pada musim 1997/1998 Bergkamp telah membolot anugerah FWA dan PFA Player Of The Year bersama-sama tempat di PFA Team Of The Year. Gol jaringan Bergkamp juga memenangi anugerah Gol Terbaik Semusim pada musim 1997/1998 dan 2001/2002. Dennis Bergkamp juga dianggap pemain kedua terbaik Arsenal hanya dibelakang Thierry Henry dan juga mengatasi Mr. Arsenal, Tony Adams.

Karier Bergkamp bersama-sama skuad Belanda bermula pada 26 September 1990 pada perlawanan persahabatan menentang Itali. 2 bulan kemudiannya Bergkamp menjaringkan gol pertamanya untuk Belanda semasa menentang Greece. Bergkamp merupakan sebahagian daripada skuad Belanda ke EURO 1992, Piala Dunia 1994, EURO 1996, Piala Dunia 1998 dan EURO 2000 sebelum mengumumkan persaraannya di pentas antarabangsa selepas tewas di separuh akhir EURO 2000 kepada Itali. Bergkamp menamatkan kariernya dengan Belanda dengan 37 gol daripada 77 perlawanan.

Sejurus persaraan Bergkamp, Arsenal telah menawarkan Bergkamp untuk menjadi pencari bakat Arsenal namun ditolak oleh Bergkamp. Pada tahun 2008, walaupun menolak untuk menjadi jurulatih selepas pesaraannya, Bergkamp berkecimpung dengan bidang kejurulatihan dan kini merupakan pembantu pengurus di Ajax. Dennis Bergkamp sendiri sudah berkali-kali memberitahu yang beliau berminat untuk kembali ke Arsenal sebagai jurulatih pada suatu hari nanti.

'He has intelligence and class. Class is, of course, most of the time linked to what you can do with the ball, but the intelligence makes you use the technique in an efficient way. It's like somebody who has a big vocabulary so he can talk intelligently, and that's what Dennis is all about. What he does, there's always a head and always a brain. And his technique allows him to do what he sees.' -Arsene Wenger-

0 comments:

Post a Comment