25 April 2011

Who Wenger should sale this summer??

Selepas Arsenal tewas 2-1 semalam, Arsene Wenger telah mengakui ianya merupakan kesilapannya bukannya para pemainnya.. Namun sebab utama Atikah blogging pasal ini adalah Atikah nak senaraikan pemain-pemain yang patut dilepaskan Wenger musim panas ini so kita boleh membawa masuk pemain yang lebih berkualiti ke dalam pasukan untuk menamatkan kemarau kejuaraan musim depan..

Hero Arsenal pada musim 2008/2009 dan merupakan pemain ketiga terbaik Arsenal pada musim tersebut.. Namun bagaimana ianya terus berubah sebaik sahaja musim 2009/2010 bermula dan sampai sekarang peminat Arsenal tidak lagi melihat persembahan Manuel Almunia pada musim 2008/2009 sehingga dijulang sebagai hero Arsenal..

Almunia telah mengetepikan saingan Jens Lehmann semasa musim 2007/2008.. Ianya bukanlah perkara yang mudah memandangkan Lehmann merupakan lagenda The Gunners.. Namun sejak musim lepas Almunia telah menunjukkan penurunan prestasi secara mendadak.. Peminat Arsenal cuba bersabar dengannya namun tahap kesabaran fans Arsenal dengan Almunia semakin tipis..

Ini mungkinlah masanya untuk Wenger melepaskan Almunia musim panas ini dengan kontrak Almunia hanya tinggal setahun sahaja lagi pada musim panas ini.. Pemergian Almunia akan membenarkan Lukasz Fabianski, Wojciech Szczesny dan Vito Mannone bersaing untuk jersi nombor 1 Arsenal.. Dan ketiga-tiga mereka lebih dari bagus untuk mengisi kekosongan yang ditinggalkan Almunia..

Semasa Arsene Wenger mengesahkan pembelian Sebastien Squillaci peminat Arsenal menarik nafas lega kerana Wenger membeli seorang pemain pertahanan yang cukup berpengalaman namun sayangnya Squillaci telah melepasi tahap terbaiknya.. Agak kasar untuk terus menunjukkan jalan keluar kepada Squillaci selepas hanya semusim di Arsenal..

Squillaci bukanlah pemain utama yang benar-benar perlu di jual Wenger musim panas ini.. Kerana mungkin musim depan Squillaci akan menunjukkan keupayaan sebenarnya.. Namun ini juga tidak membawa maksud yang Wenger tidak perlu membeli pemain pertahanan baru kerana pemain pertahanan Arsenal cukup teruk beberapa musim ini.. Dan Wenger juga mengakuinya so Wenger belilah pemain pertahanan berkualiti musim panas ini!!

Atikah yakin yang kesemua peminat Arsenal dan cukup bersabar dengan Abou Diaby yang disifatkan sebagai Patrick Viera yang baru namun sampai bila peminat Arsenal akan bersabar dengan Diaby yang sering membuat keputusan tanpa berfikir dan mensia-siakan bakat dan skill yang ada padanya.. Atikah cuba untuk menyukai Diaby namun Atikah gagal kerana kebodohan Diaby sendiri..

Musim ini telah menunjukkan Diaby cukup bodoh dan bermain tanpa menggunakan kepalanya seperti musim-musim yang lalu.. Sehinggakan kapten dan penolong kapten pasukan cukup marah dengan Diaby sehingga Van Persie berbalah dengan Diaby di bilik persalinan kerana kebodohan Diaby sendiri..

Diaby mungkin pemain pilihan Wenger namun sedarlah Wenger selagi Diaby ada di Arsenal dan selagi beliau terus menerus selfish dan bermain tanpa menggunakan otaknya, Diaby tidak patut berada di Arsenal.. Dalam masa sesaat sahaja Diaby boleh muncul hero kepada zero selepas itu.. Wenger juallah Diaby dan beli pemain tengah baru..

Okey agak sukar untuk Atikah lihat Wenger membenarkan Tomas Rosicky meninggalkan pasukan memandangkan Rosicky bagaikan kes Eduardo musim panas lalu.. Rosicky dihantui masalah kecederaan dan dengan Wenger lebih kerap meletakkan Rosicky di bangku simpanan semakin tidak membantu Rosicky untuk kembali menjadi pemain tonggak Arsenal..

Rosicky semakin di mamah usia.. Atikah tidak ragui kemampuan Rosicky namun jika Wenger terus meletakkan Rosicky sebagai pilihan terakhirnya, buat apa kita simpan Rosicky.. Pemergiaannya akan menyedihkan peminat Arsenal namun pemergian Rosicky akan membuka ruang untuk Wenger membeli pemain baru ataupun mungkin membenarkan pemain muda yang lain beraksi seperti Conor Henderson yang menyerlah pada debutnya untuk Arsenal..

Atikah selalu mempertahankan Denilson namun tidak lagi sejak akhir-akhir ini selepas Atikah semakin meluat dengan Denilson yang gagal menjadi back up yang sempurna untuk Alex Song musim ini.. Dengan pemain seperti Craig Eastmond dan Emmanuel Frimpong semakin meningkat naik mungkin tiba masanya untuk Wenger melepaskan Denilson dan membenarkan Frimpong dan Eastmond menyinar..

Okay.. Perlukah kita lihat Andrei Arshavin meninggalkan pasukan selepas Arshavin sejak akhir-akhir ini di lihat kepada prestasi terbaiknya seperti yang pernah di tunjukkannya semasa mula-mula menyertai Arsenal.. Dan Arshavin juga mampu menjadi super sub untuk Arsenal.. Jadi mungkin pemergian Arshavin bukanlah satu keutamaan namun jika Arshavin pergi mungkin pemain seperti Henri Lansbury boleh masuk ke dalam pasukan atau mungkin juga seorang pemain sayap yang baru..

Okay.. Perlukah kita melepaskan Nicklas Bendtner dan Marouane Chamakh musim panas ini.. Bendtner seorang penyerang yang bagus jika Wenger meletakkan beliau di posisi kegemarannya iaitu di tengah bahagian serangan.. Namun kekerapan Wenger menurunkan Bendtner di sebelah kanan serangan membuatkan Bendtner semakin rimas dengan peluangnya di Arsenal..

Bendtner ada ciri-ciri untuk menjadi penyerang prolifik Arsenal.. Namun jika beliau lebih banyak bermain di sebelah kanan lebih baiklah Wenger menjualnya dan membeli seorang penyerang yang serba boleh.. Dan Chamakh.. Di manakah Chamakh yang menjadi penyerang prolifik Arsenal pada awal musim yang lalu??

Anyway.. Wenger perlu menjual sekurang-kurang 2-3 orang pemain di dalam senarai ini dengan of courselah pilihan Atikah ialah Almunia, Diaby dan Denilson.. Wenger PERLU membeli pemain baru musim panas ini dan juga dalam masa yang sama jangan melupakan pemain-pemain skuad simpanan Arsenal seperti Henri Lansbury, Conor Henderson, Emmanuel Frimpong, Ignasi Miquel, Craig Eastmond dan Jay Emmanuel-Thomas..

Namun Piala Carling dan Piala FA selalu menjadi pentas untuk mereka.. So untuk EPL dan Champions League Arsenal perlukan pemain-pemain bintang untuk memastikan Arsenal berjaya memenangi kejuaraan musim depan.. Arsenal memang improve musim ini namun masih kekurangan mentaliti kemenangan dan ketiadaan pemain back up yang berkualiti sekali lagi memusnahkan Arsenal.. Wenger please make Arsenal fans happy this summer transfer window..

4 comments:

kyo_9 said...

Setuju buang semua pemain di atas..

25.4.11
Filippo said...

chamakh, almunia, rosicky semua ni mmg patut kene singkir..
bagi peluang dekat ramsey, manone & carlos vela..dorang lagi bagus...
pastu wenger tolong jgn EGO dan kedekut nk beli player yang bagus....

26.4.11
akumad said...

jual Fabregas...
beli striker & goalkeeper baru....(Bojan(barca) & Dea Gea(a.madrid))

26.4.11
n@$! L3mAK said...

rosicky masih boleh guna.. neway.. setuju dengan pilihan atikah..(Almunia, Diaby dan Denilson)

26.4.11

Post a Comment