01 August 2010

Post Match : Arsenal 1-1 AC Milan

Seperti yang Atikah janjikan, Atikah akan buat post match sebenar perlawanan awal pagi tadi dengan fikiran yang tenang sedikit dan selepas menemu ramah Arsene Wenger tentang perlawanan tersebut.. Seperti yang anda tahu Arsenal hanya mampu seri 1-1 dengan AC Milan selepas hilang fokus pada 20 minit akhir perlawanan..

FABIANSKI
EBOUE-----KOSCIELNY-----VERMAELEN-----GIBBS
ROSICKY-----FRIMPONG-----WILSHERE
NASRI-----CHAMAKH------ARSHAVIN

Thomas Vermaelen diberikan tugas sebagai kapten pasukan pada perlawanan ini di mana Vermaelen melakukan tugas tersebut dengan cemerlang sekali dan hampir sahaja menjaringkan gol pada separuh masa pertama.. Namun pemain terbaik dan pemain yang paling menyinar ialah Marouane Chamakh

Marouane Chamakh menjaringkan gol debutnya di Emirates Stadium selepas lorongan cantik Andrei Arshavin mudah disudahkan penyerang baru Arsenal ini.. Chamakh terus menunjukkan aksi yang memukau dan Atikah yakin Chamakh merupakan pemain terbaik perlawanan awal pagi tadi..

Laurent Koscielny juga memukau sepanjang perlawanan kecuali pada 20 minit terakhir perlawanan apabila kesemua pemain Arsenal bagaikan hilang fokus sehingga gol penyamaan tersebut terhasil.. Sifat agresifnya, cara beliau membaca pergerakan dan markingnya cukup menakjubkan sehingga menyaksikan Pato pada hampir keseluruhan masanya gagal melakukan sesuatu..

Namun kelekaan pemain Arsenal pada 20 minit terakhir menyaksikan Alexander Pato yang tidak dikawal semasa sepakan penjuru mudah menanduk bola ke sudut kiri gawang yang dikawal dengan baik Fabianski sebelum itu.. Selepas melihat gol ini Atikah perasaan tiada pemain Arsenal yang mengawal sudut tersebut dan jangan dilupakan juga tiada siapa yang menjaga Pato..

Atikah dan buat siasatan sebenarnya.. Masih ada lagi yang mempersalahkan Fabianski atas gol tersebut.. Tolonglah fikir secara logik sikit.. Ya Atikah akui Fabianski boleh lakukan sesuatu tetapi masalah utama masih siapa jaga Pato dan siapa yang mengawal sudut kiri pintu gol Arsenal?? Itu masalahnya bukan Fabianski..

"Almunia will play tomorrow.. Fabianski did well today, you can't fault him for the goal and he did everything else well.. The only thing is there wasn't much command on the free kick [which led to the goal].. From the outside it looked as if no-one took charge of the organisation and that's a little bit down to goalkeeper.. But overall he had a good game.."

Apa yang Wenger cakap ada betulnya.. Arsenal gagal menyusun pertahanan semasa sepakan penjuru tersebut sehingga terhasilnya gol tersebut.. Dan satu lagi Wenger telah pun beritahu yang Manuel Almunia pula yang akan mengawal pintu gol Arsenal malam ini.. Apa-apa pun Arsenal perlu menang besar sementara harap Lyon dan AC Milan seri sementara kita membelasah Celtic untuk mempertahankan Emirates Cup.. Adios!!

2 comments:

atikah said...

opsss.. bukan corner kick.. tapi free kick.. silap2.. tapi maksud atikah tetap sama.. pertahanan patut dipersalahkan atas gol tersebut..

1.8.10
zizie said...

TU la....kan dah cakap pertahanan sangat penting berbanding yg lain.Pemain arsenal kesemuanya boleh menjaringkan gol....
arsenal patut ada pertahanan yg tegap dan sasa macam sol cambell tu....
Aduh...lemah la mcm ni bk sokong.
Cam ne ni nk JUARA EPL,JUARA EROPAH,CARLING CAP,FA CAP,COMUNITTY,EMIRITES CAP BAH KAN JUARA KELAB2 DUNIA FIFA......
trofi yang besar2 pun susah nk dapat lagi yg kecik2.

1.8.10

Post a Comment